tisdag 11 december 2012

Ingen kyrka eller pepparkaka, varför?

Hittade det här på Aftonbladets sida.
Så låt oss då för ett ögonblick ­anta att de debattörer som varnar för sommarpsalmen och julhälsningen faktiskt har rätt. Att en del människor, i det här fallet barn, upplever sig kränkta, diskriminerade och förtryckta av sånger som Härlig är jorden, eller begrepp som bön, kärlek och Gud. Är det då verkligen skolans uppgift att bejaka barnens upplevelse? Bör rektorer och lärare anstränga sig för att undanröja alla de inslag som möjligtvis skulle kunna uppfattas som stötande för människor av en annan bakgrund, kultur, tro­ eller otro?


 Det här är från Expressen.
Tioårige Mio Karlsson från Laxå ville som vanligt vara pepparkaksgubbe i Kanalskolans luciatåg. Men i fredags kom beskedet från läraren: Ingen kommer att få vara pepparkaksgubbe i år.
– När vi skulle fråga om vem som var vad, då sa hon att vi inte fick vara pepparkaksgubbar, säger Mio Karlsson till Expressen.se.
Tioåringens mamma, Jenny Simic, kunde inte tro sina öron och ringde upp läraren.
– Då hade de tagit bort pepparkaksgubben, eftersom det kan finnas någon som kan bli stött. Då sa jag till henne att okej, då kommer inte min son att få delta, för vi stöder inget Ku Klux Klan-tåg. De kommer in med strutar på huvudet och ska bränna upp lucia. Ska vi inte baka lussekatter hemma, för då kan djurvänner ta illa upp? Jag blir så förbannad, säger Jenny Simic.


Ni har säkert läst och hört massa om det här. Men min fråga är hur dom barnen känner som inte får ha avslutning i kyrkan. Som inte får sjunga och kanske höra en bön. Kan inte dom känna sig kränkta?  En enkel lösning är att alla barn som vill gå till kyrkan och ha avslutning har det och dom som inte vill gör det som hela skolan måste göra nu pga att skolan bestämt att barnen inte ska gå till kyrkan.
Att man inte ska få vara pepparkaksgubbe i luciatåget, bara en lucia och inga pepparkakor delas ut pga allergi, tillåt mig skratta. Och att sen ändra historien när det blev så stor uppmärksamhet.


Att det ens kommer på tal. Rädsla? För jag antar att det är det som det handlar om. Att någon ska säga något. Undra varför. Men jag har en känsla av att vi är fler som undrar varför när ni tar bort våra svenska traditioner eller inte låter barnen bestämma vad dom vill vara i ett luciatåg. Är det inte att förlöjliga/förneka sig själv och Sverige?

Vart kommer gränsen gå? Kan vi inte gifta oss i kyrkan? Döpas, konfirmeras eller begravas?
Våra högtider?
Vi kanske ska ta och byta ut vår flagga. Det är ju ett kors på den.
Jag vet, nu var jag barnslig. Men jag kunde inte låta bli.

Lite mer barnsligheter och (larv)igheter.
Ta bort morsdag och farsdag, alla har inte en mamma och/eller pappa.
Ta bort kanelbullensdag, många bantar och klarar inte av att bli frestade. osv

 
Var rädd om våra traditioner
Ta hänsyn till andra, men ta inte bort traditionerna
Låt alla barn vara det dom vill i luciatåget
Det finns tillräckligt med måsten i resten av livet





 I natt har jag nog bloggat så här...


Så mycket som jag muttrat i inlägget så måste det vara så här jag satt.

Glöm inte att barn också är människor. 
Låt barnen vara barn.
Tids nog blir dom vuxna och förhoppningsvis utan skolans värderingar.


13 kommentarer:

  1. Helt befängt! Klart vi ska värna om våra traditioner! Inte ska vi acceptera sådan här dumhet! Kramiz

    SvaraRadera
  2. Mors..Ja du när jag såg detta om luziatåget men ingen pepparkaksgubbe,tänkte jag men vad är det som sker,ska man hacka på det också,det måste väl vara ett skämt,,men icke det var sant,,,att världen är full av tokiga människor det visste jag,,men inte att det var på den låga niv´ån...
    Isterband i ugn är en höjdare,jag åt dom 4 dar på raken,som lunch..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det är sorgligt när det blir så här, hade helt missat det med pepparkaksgubbarna, vad kan vara stötande med det egentligen? Vi här uppe har inte firat i kyrkan på julavslutningen på länge, vilket är synd tycker jag! Nuförtiden på ena skolan så är det knappt någon avslutning alls medan på andra är det en julshow för hela skolan, så inte ens lika på olika skolor i samma kommun!
    Hoppas servetterna funkar också, kletet går verkligen ned emellan, så det gillar jag! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte skuta att undra: Om Vi skulle flytta till ett annat land. Skulle DOM då ändra DERAS högtider/traditioner för VÅR skull?
    Nä...skulle inte tro det.
    Jag är minst lika arg och ledsen som du.
    Fruktansvärt bra skrivet!!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker kommer man till Sverige får man följa hur vi lever och inte en massa trams om nysvenskarnas leverne. Är det inte ett ordspråk som heter: Ta seden dit du kommer.

    Låt barnen få har roligt som dom har haft i alla årtionden.

    Jag läste igår får man ha pepparkakshus eller anses det som en flyktinganläggning.
    Får man säga finska pinnar? Idas sommarvisa fick dom ju inte heller sjunga på skolavslutningen.
    Snart får man väl inte ha staken i fönstret och färgade kulor i grenen (på gran)

    Tack, ja det var ett 3D kort som jag hade gjort.
    Jag gillar min Ipad mini. Har beställt ett fodral till den så den är lättare att håll i.
    Kram :)

    SvaraRadera
  6. Godmorgon! Bra skrivet!! Vem ska gå över på övergångställen ??det är ju en svart gubbe!!!?? Du har fått mer snö än jag! Ha en bra dag! Morgonkram!

    SvaraRadera
  7. Super löjligt tycker jag !! Här har vi en liten kille som ska få vara pepparkaka på torsdag :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Sådant här blir jag så irriterad på. Hade en grupp svenskar kommit till ett annat land så hade ju inte de ändrat på sina traditioner eller regler bara för att vi skulle kunna bli kränkta. Varför ska hela Sverige börja anpassa sig efter andra religioner och kulturer. Ska man bo i här så får man faktiskt anpassa sig till vårt samhälle på samma sätt som vi får anpassa oss och vi t.ex. reser till ett arabland.

    Jag var ju tvungen att uppsöka läkare, låg inne på en akutavdelning hela måndagen.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Skrämmande, jag tycker det är viktigt med våra traditioner och att vi skall försöka att behålla dem så länge vi kan. Kram

    SvaraRadera
  10. Man blir fundersam, vart är vi på väg
    Jag hörde vi inte snart ej får fira julafton. Bara skoja
    De är inte omöjligt haha. Jag säger alltid negerbulle, dom förbjuöd de med

    SvaraRadera
  11. Vuxna har tydligen konstiga värderingar om vissa saker här i vårt land.Jag tycker att pepparkakor både är söta och goda och skolavslutning det är ju alltid trevligt för barnen att få gå till kyrkan.Läste nedan om dina problem och jag hoppas innerligt att du får den hjälp du behöver.Kram

    SvaraRadera
  12. Jag tycker vi är idioter i det här landet.
    Jag svarade en annan bloggvän så här på ett inlägg som liknade ditt!
    Vi är inte riktigt kloka i det här landet. Invandrarna har aldrig bett om att vi ska ändra oss. Die Dumme Schweden......
    Invandrarna tycker tvärt om att det är exotiskt och trevligt! ... KRam
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  13. Ja men va fanken, det där om Luciatåget.. Grrr..
    Sen dagen efter kom ju en artikel om att pojken självklart skulle få vara Pepparkaksgubbe om han ville, för det där vara bara ett missförstånd. Bullshit.

    Ja det känns skönt med fast jobb...
    Jo fast jag pluggar inte mycket alls, bara när jag orkar och 1 ämne i taget. Kommer ta flera år detta. Men vi får se.

    SvaraRadera