måndag 14 januari 2013

Sömn med råge / Gör du som mamma gjorde?

Jag har ju berättat här om mina sömnproblem som nästan tar knäcken på mig ibland. Men i förra veckan då fick jag sova. Jag sov dag som natt. Kunde vara vaken i några timmar för att sen somna om. Tror jag aldrig sovit så mycket. Det var skönt. Värst var nog i fredags när jag sa till Syskon1 att jag skulle sova i ett par timmar innan Mannen kom hem. Klockan var då 14.00 och jag hade varit vaken i ca fem timmar efter att ha sovit hela natten. Jag vaknade 03.00 på natten. 13 timmar senare!!! Såg lite på tv och somnade om efter några timmar. Jag är nog en katt trots allt.


Så eftersom det hjälpte att berätta om mina sömnproblem här så tänkte jag nu berätta om att jag skulle vilja ha så pass mycket pengar så jag kan sponsra Barn1 med insatts till lägenhet...

Brukar ni göra som er mamma eller pappa gör/gjorde? Jag har till exempel i massvis med år försökt vika och rulla ihop lakanen som min mamma (och mormor) gör (gjorde) men har aldrig fått till det. Men ändå fortsatte jag. Nu har jag börjat vika dom på mitt sätt. Så mycket enklare och finare det blev på en gång.

Jag läste det här i en tidning för massvis med år sedan. En insändare som jag inte vet om den är sann eller ej.
En tjej var hos sin kompis som skulle göra ordning en stek till middagen. Innan hon satte in steken i ugnen så skar hon av båda ändarna på steken. Tjejen frågade varför. Kompisen visste inte, hon sa att hennes mamma gjorde så. Hon ringde mamman som sa att mormor gjorde så. Kompisen ringde mormorn som sa att hon skar av kanterna för att steken skulle få rum i pannan.

Lite så kanske vi är. Att vi gör saker för att vi är uppvuxna med det. Vi reflekterar inte över vad vi gör utan bara gör det. Har ni någon något som ni gör?


15 kommentarer:

  1. sv; Jadu, en del såna låtar har jag också. Alla låtar har inte vacker text precis..;)

    SvaraRadera
  2. sv; Jag älskar också den, det var därför jag satte den högst upp;D

    SvaraRadera
  3. Jag kommer att berätta lite då och då om livet på landet! De små hundarna var snabba med att inte platsen på de stora hundarna.Jag är självlärd i data.Min gubbe vet inte var på och avknappen finns på datan.Kram

    SvaraRadera
  4. Haha lite roligt det där med steken. tror det finns mycket man gör bara för att man är uppvuxen med det, men jag kommer ändå inte på något såhär när jag tänker på det.

    Oj, ja det var allt en del du sov där, men det var säkert behövligt.
    Stor kram

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Skönt att du har fått sova en hel del! =)
    Du kanske kan se ikapp något på play, nästan alla kanaler har en sån numera!
    Tror nog att jag göra sånt som mamma gjort också, men inte fullt ut, dock lärt mig mangla och det sparar plats! =)
    Lycka till med byte av läkare!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  6. Kväller,,Ja nu verkar det som man kan heta hur som helst,,visst funderar man ibland,,hur tänkte dom då.Haé Kram.

    SvaraRadera
  7. Kväller,Jo det blev en mysig musikkväll med kaffe o macka för 20:-,rena fyndet.Nu har dom bara 60 gigg kvar.Haé Kram.

    SvaraRadera
  8. Oj, så mycket du har sovit...det är säkert lite katt i dig...hehehe...Cesare sover nog 23 av dygnets timmar. Han är 3,5 år, fyller 4 år den 7/6...börjar bli en stor kille nu men är ändå min lille pälsbebis!
    Så sant det du skriver, ofta gör vi saker bara för att mamma har gjort så, utan att fråga oss varför...Kramiz

    SvaraRadera
  9. När jag flyttade hemifrån så gjorde jag som min mamma gjorde. Min dotter har lärt mej hur jag ska vika handukar så dom får bättre plats.
    Jag har fått sova två nätter inte ens vaknat för toabesök.
    Visst var det konstigt att det var lite herrkläder i katalogen.
    När inte jag får upp en burk så tar jag skaftet på en kaffesked och sätter under locket.
    När jag skulle göra hårinpackning inte fick jag upp burken.
    Man minns alltid dom nära och kära.
    Det var jättekul med knutmasso, det firas inte på många ställen i Sverige.
    Hoppas du får tid till vattengympa. Sa dom något om promenader?
    Kram

    SvaraRadera
  10. haha... det har jag faktiskt aldrig tänkt på, men jag har nog ett undermedvetet som säger att hur lite pengar jag än tjänar en månad så "måste" jag spara åtminstone en liten slant...
    Och min mamma - ja hon jobbar på bank ;)

    SvaraRadera
  11. Jag viker lakanen som min mamma gjorde, och som mammas mamma gjorde. Anders har ifrågasatt, men jag envisas :-)

    SvaraRadera
  12. Hej Starling! Vad roligt att du börjat blogga igen!!

    Måste erkänna att jag inte bloggar särskilt mycket nu för tiden, bara lite då och då...

    Ha det så gott och många kramar!!

    SvaraRadera
  13. Åh ett litet rosa eiffeltorn, det låter som något för mig det. Älskar eiffeltorn haha. Kan du inte visa en bild på det?

    Kramar

    SvaraRadera
  14. Rätt kul att vara som en katt, de kan lagra sömn, borde vi med kunna. Nog gör man mycket som man har lärt sig av sin mamma. Kram

    SvaraRadera
  15. Tänk vad vi "ärver" många vanor och sedan vet vi inte varför vi gör på ett visst sätt! Underbart att du fick sova! Kram

    SvaraRadera